AVOCADO Grupa Reklamowa ­čąĹSkuteczna Agencja Marketingowo-Reklamowa Ծ´ŞĆ | Dzia┼éania antykryzysowe
17320
page-template,page-template-offer__developer-marketing,page-template-offer__developer-marketing-php,page,page-id-17320,page-child,parent-pageid-15663,,qode-theme-ver-- 0.0.1b,qode-theme-r1 theme

W sytuacji kryzysowej stoisz przed wieloma trudnymi decyzjami. Niemal zawsze musisz rozwa┼╝y─ç redukcj─Ö koszt├│w. Starasz si─Ö wybra─ç te obszary, kt├│rych ograniczenie nie pogorszy dodatkowo sytuacji Twojej Firmy, z drugiej strony - robisz finansowe ci─Öcia, gdzie mo┼╝esz, by unikn─ů─ç utraty p┼éynno┼Ťci finansowej.

Jednym z pierwszych wydatk├│w, jaki bierzesz pod uwag─Ö, jest marketing. Ostatecznie – sprzeda┼╝ / produkcja i tak le┼╝─ů; nie jest to co┼Ť, co przyniesie natychmiastowe rezultaty i bez marketingu da si─Ö ┼╝y─ç.

Z drugiej strony – masz ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e zaniechanie marketingu da podobny efekt, jak odci─Öcie turbospr─Ö┼╝arki od silnika. Pojecha─ç – pojedziesz, ale czy nie zbyt ma┼éo dynamicznie, by nie zosta─ç w tyle?

Na jakie pytania szukasz w tej sytuacji odpowiedzi?

koronawirus kryzys gospodarczy marketing kryzysowy działania antykryzysowe

https://unsplash.com/@sushioutlaw

Czy nie lepiej obni┼╝y─ç ceny? Przecie┼╝ wszyscy maj─ů k┼éopoty finansowe
Ôץ Obni┼╝ki cen to ratunek kr├│tkofalowy. Przyzwyczajaj─ů klient├│w do ni┼╝szej ceny i potwierdzaj─ů wysok─ů mar┼╝─Ö produkt├│w i us┼éug. ┼üatwo jest zej┼Ť─ç z ceny – znacznie trudniej j─ů ponownie podwy┼╝szy─ç. Dewaluacja jest cz─Östo nieodwracalnym skutkiem takiej polityki.

Je┼Ťli oszcz─Ödza─ç, to na reklamie. To taki ma┼éo konkretny obszar.
Ôץ „Zaprzesta─ç reklamy, by oszcz─Ödzi─ç pieni─ůdze, to jak zepsu─ç zegar, by zatrzyma─ç czas” – to slowa jednego z ojc├│w za┼éo┼╝ycieli kolebki kapitalizmu, Stan├│w Zjednoczonych, trzeciego prezydenta USA. Nie da si─Ö z nim nie zgodzi─ç, je┼Ťli przyjmiemy, ┼╝e rynek jest jak rzeka. To, ┼╝e przystaniemy w miejscu, ┼╝eby przeczeka─ç, nie oznacza, ┼╝e otoczenie poczeka, a┼╝ b─Ödziemy gotowi, by ruszy─ç dalej. Rynek nie czeka. Stoj─ůc – wykonujemy de facto krok wstecz.

Ci─ů─ç marketing ca┼ékowicie czy tylko troch─Ö?
Ôץ W miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci ÔÇö rozwa┼╝nie i z wyczuciem ÔÇö skorygujcie bud┼╝ety i kana┼éy, postawcie na media, ciesz─ůce si─Ö wi─Ökszym zainteresowaniem, zredukujcie dzia┼éania mniej efektywne w czasie kryzysu, ale nie obni┼╝ajcie warto┼Ťci swoich marek przez zaniechanie. Czekanie to nie jest recepta. B─ůd┼║cie aktywni.

Jak przedefiniowa─ç komunikaty marketingowe?
Ôץ Kryzys zawsze uderza welementarne ludzkie instynkty – przede wszystkim w poczucie bezpiecze┼ästwa. Przekaz komercyjny musi by─ç w tym trudny czasie bardziej empatyczny, ludzki oraz skupia─ç si─Ö w pierwszej kolejno┼Ťci na zaspokojeniu potrzeb, le┼╝─ůcych u podstaw piramidy Maslowa.

Z czego zatem zrezygnowa─ç, a na co przekierowa─ç bud┼╝ety?
Ôץ Wszystko zale┼╝y od sytuacji, planowanie medi├│w to proces.
W dobie epidemii i rz─ůdowych zalece┼ä pozostania w domu, pierwsze s┼éabn─ů reklamy, zamieszczane w przestrzeni publicznej ÔÇö outdoor. Mo┼╝na jednak wykorzysta─ç te no┼Ťniki, zakupione z du┼╝ym prawdopodobie┼ästwem po ni┼╝szych ni┼╝ zwykle cenach, do komunikowania si─Ö z osobami, kt├│re przemieszczaj─ů si─Ö codziennie do pracy i z powrotem (wg Gfk nawet w czasie stanu epidemii ponad 50% Polak├│w), buduj─ůc prospo┼éeczny wizerunek marki.
Niezbyt dobrze funkcjonuje tak┼╝e prasa; z wyj─ůtkiem tej, kt├│ra w du┼╝ej mierze trafia do czytelnik├│w poprzez prenumerat─Ö oraz tej, kt├│ra dobrze radzi sobie w sieci, dzi─Öki wydaniom elektronicznym.
Radio znajdzie mniej s┼éuchaczy w┼Ťr├│d kierowc├│w i w miejscach pracy, ale ma si─Ö nie┼║le w gospodarstwach domowych, do kt├│rych jeste┼Ťmy bardziej ni┼╝ zwykle przywi─ůzani – podobnie jak telewizja, wzgl─Ödem kt├│rej lojalno┼Ť─ç ma szans─Ö wzrosn─ů─ç w epidamicznych warunkach.
Co natomiast wiedzie prym w┼Ťr├│d os├│b aktywnych spo┼éecznie i zawodowo? Oczywi┼Ťcie – internet. Komunikatory s─ů rozgrzane do czerwono┼Ťci. Portale informacyjne – co rusz od┼Ťwie┼╝ane w poszukiwaniu news├│w. Streaming video wzr├│s┼é w niekt├│rych godzinach nawet o 100%, og├│lne zwi─Ökszenie przep┼éywu danych si─Öga 40%. Nie istnie─ç teraz w sieci, to jak znikn─ů─ç ze spo┼éecznego i rynkowego widnokr─Ögu.

działania antykryzysowe sukces marketing kryzysowy jak przetrwać kryzys

https://unsplash.com/@brucemars

Reasumuj─ůc ÔÇö jak utrzyma─ç firm─Ö w czasie kryzysu?
Ôťö´ŞÄ Planuj uwa┼╝nie, my┼Ťl strategicznie.
Ôťö´ŞÄ Zasi─Ögnij rady do┼Ťwiadczonych marketer├│w, kt├│rzy ju┼╝ pomogli swoim klientom przetrwa─ç niejeden kryzys (np. w 2008 r.).
Ôťö´ŞÄ Zakontraktowane no┼Ťniki, z kt├│rych nie spodziewasz si─Ö lead├│w, przeznacz na PR.
Ôťö´ŞÄ Teraz masz czas na zaktualizowanie strony www
Ôťö´ŞÄ Nie znikaj z Google, poniewa┼╝ wyszukiwarki s─ů teraz u┼╝ywane cz─Ö┼Ťciej ni┼╝ kiedykolwiek.
Ôťö´ŞÄ Koniecznie zadbaj o obecno┼Ť─ç swojej marki w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, poniewa┼╝ to tu obecnie kwitnie ┼╝ycie towarzyskie.

Dzia┼éaj rozs─ůdnie, ale i energicznie.
Dbaj o mark─Ö.

Skomentuj to na Linked In